недеља, 2. јануар 2022.

Carske štangle

Ovo je moj omiljeni sitni kolač od kada znam za sebe. Moja mama ga je napisala pod nazivom "u tri dela". Mere su precizne i sa njima nisam imala problema, ali za temperaturu i pečenje nikako nisam znala šta i kako pa sam zavirila kod moje Vikend kuvarica, ona je carica za sitne kolače, da vidim na kojoj se to temperaturi peče i koliko vremena. Greota bi bilo baciti toliko dobrog materijala. Kolač je ispao savršeno, setio me je na Svetog Nikolu maminu devojačku Slavu i moju baku Miroslavu koju smo zvali baka Seka, maminu tetku po ocu, tetka Danku i njenu ćerku Miru. Baka Seka je bila prelepa, tiha bakica, prelepog osmeha, sjajnih očiju, blage naravi, gotovo nečujna, sede kose uvijene u punđu. Pamtim je kako sedi u svojoj fotelji pored visoke kaljave peći boje čokolade i štrika. I sad joj se sećam glasa, neverovatno. Dalje o njima vam neću pričati, jer se igrom sudbine posle mamine smrti 1979. godine, nikada više nismo ni čule ni videle, ali eto bilo je lepo ono malo dok je trajalo, ostao je recept za ove divne carske štanglice i neka lepa sećanja. Na fotografiji moja mama Teodora sa svoje dve tetke Jelom i Sekom







Prva kora:


150 g. putera

150 g. šećera

150 g. mlevenih oraha

75 g. brašna

šne od 5 belanca


Žuti fil:


5 žumanca

150 g. šećera 

vanilin


Gornji fil od oraha:


150 g. mlevenih oraha

150 ml. mleka u receptu piše pola šolje od bele kafe meni je ova količina bila taman

1/2 vanilina

150 g. putera

150 g. šećera u prahu


Za posipanje:


mleveni orasi


Priprema:


Puter iseći na kocice i ostaviti da omekša na sobnoj temperaturi. 

Za to vreme dok čekate, uključiti rernu na 175 stepeni.

150 g. butera, 150 g. šećera, dobro umutiti. 

Dodati 150 g. mlevenih oraha, 75 g. brašna.

Na kraju dodati i sneg od 5 belanca prevrćući masu špatulom od gore ka dole, dok se masa ne sjedini. 

Pleh u kome ćete peći podmazati puterom i izliti masu.

Ja sam pravila pola mere, a jaja sam koristila 3 komada i pekla sam u plehu veličine 24 x 17 cm, tako da računajte za punu meru duplo veći pleh koji imate.

Lepo je poravnati i peći na 175 stepeni 10 minuta.

Za to vreme umutit penasto 5 žumanca sa 150 g. šećera i vanilinom, dok se ne dobije lepa penasta masa.

Kada je kora pečena izvaditi je i odmah smanjiti temperaturu na 140 do 150 stepeni u zavisnosti koliko vam je rerna jaka. 

Preko pečene korice naliti masu od žumanca.

Vratiti u rernu i peći od 10 do 15 minuta. Meni je posle 15 minuta bilo taman, videćete da kada je fil pečen da je prestao da se sjaji, kao kad ste ga stavili. Probati i čačkalicom, što je sirugno sigurno je.

Izvaditi pleh iz rerne i ostaviti da se potpuno ohladi. 

U međuvremenu staviti u šerpicu mleko i orahe dodati vanilin i prokuvati masu dok se ne zgusne. 

Ostaviti da se sve prohladi.

Kada se masa sa mlekom i orasima potpuno ohladila umutite 100 g. putera sa 150 g. šećera u prahu.

Umućenom puteru dodati ohlađenu masu od mleka i oraha i sve umutiti, dok se masa ne sjedini.

Preliti preko hladnog kolača.

Poravnati i posuti mlevenim orasima. Kod mame piše posuti mlevenim orasima ili struganom čokoladom, meni je kombinacija sa orasima ona prava.

Ostaviti kolač u frižideru da se stegne. Meni je sutradan još lepši nego prvog dana.

Seći na štanglice veličine 1 do 1,5 cm sa 5 do 7 cm. kako vam se više sviđa




Нема коментара:

Постави коментар